Kolem Divadelního studia Marta chodím skoro denně do Lidlu
pro rohlíky. Po návratu z dnešního představení Kabaretu Hrabal si rvu
vlasy, že jsem sem nevkročila dřív, lituju všech her, které jsem promarnila. V deníčku
mám uvedeno, že se jedná o líheň pro Jamácká kuřátka. Škrtám a smekám, Kabaret
Hrabal je vyzrálý počin hotových herců, před kterým se může jít většina
zdejších rudě vypolstrovaných divadel zahrabat, případně si po hrabalovsku
podřezat žíly.
Na inscenaci jsem šla trochu s obavami. Hrabala znám
asi tak jako každý maturující Čech. Mám v hlavě takový trochu guláš smíchaný
z porazítkovaných zadků, posrané Mančinky, Menzela apod. A vůbec to
nevadilo, nejen, že v Martě konečně někdo myslí nad vytvářením programu k inscenaci,
takže je přehledný a užitečným průvodcem, pokud se zrovna úplně nechytáte, ale
hlavně je to tak dobře napsané, propojené a promyšlené, takže neplavete v nepřehlednu,
ale vznášíte se v hrabalovském humoru, melancholii a hořkosti.
Zdroj: facebook Divadelního studia Marta dostupné online na: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=629600523747151&set=a.629600207080516.1073741839.250799864960554&type=3&theater |
Autoři a herci výborně pojímají trochu netradiční prostor,
měnili rychle a chytře mizanscénu. A
hlavně náladu na jevišti. Chvíli jste bezstarostní a vesele posloucháte
Hrabalovy verše, chvíli jste vy sami Hrabalem, za kterým přichází jeho
obdivovatelé, či pohoršení kritikové, kteří se přes některá lechtivější témata
odmítají jen tak přenést. Lusknutím prstu pláčete, nebo zadržujete smích, divák
je absolutně herců, vtažen a ztracen. Místy slyšíte samotného Hrabala, který
jakoby zhůry držel nad pobíhajícími scénami shovívanou ochranou ruku. Samozřejmě
nepřijdete o klasiku všech klasik Ostře sledované vlaky, které by v podání
téhle mladé smečky klidně i samotné vyprodaly divadlo. S úsměvem jsme
přijímali politicky nekorektní výstupy. Nejen proto, že co napsal Hrabal je
přece svaté, ale hlavně proto, že některé věci se mezi námi prostě dějí, tak
jako sebevraždy, sex a láska. A Hrabal byl excelentním pozorovatelem obyčejného
života.
Měla jsem trochu obavy z neučesaného projevu mladých
herců. Bála jsem se přehrávání, přílišné nadšenosti, která je leckdy na škodu.
Nic z toho se neděje, soubor je celistvý, výborně vedený a profesionalita,
se kterou se ke hře postavili se jen tak alespoň v Brně nevidí často. Celý
kolektiv pulzuje mladým nadšením, možná proto, že Hrabal právě často čerpal ze
svého mládí a hercům tak role padly jako ulité, prostě mnohé z toho, co
hráli prožívají právě teď.
Pokud bych měla nad všechny chválené někoho vyzdvihnout pro
tentokrát to bude nejspíše Vojtěch Říha, zvláště v roli výpravčího (ve filmu Neckář).
Nesmělost a nezkušenost, ale o to větší nadšení, sugestivní líčení vlastní
sebevraždy…opravdu mi běhal mráz po zádech.
Divadelní studio Marta skvěle dostálo názvu hry Kabaret
Hrabal. Tančilo se, zpívalo se, mluvilo sprostě, dokonce rapovalo. Všechno s lehkostí
a nenásilným plynutím. Pokud tedy máte Hrabala rádi určitě studio Marta při
cestě pro rohlíky nemíjejte. A pokud si k němu pořád ještě hledáte cestu,
tohle je příležitost, jak se beznadějně zamilovat. To, co se nepodařilo
učitelce češtiny za osm let na gymnáziu vykonali studenti JAMU za tři hodiny.
Tohle bylo představení, po kterém budete hrdí na to, že jste Čechy a hlavně, že
jste z Brna, z místa, kde studují a pracují opravdové talenty.
Jediné, co mi trochu vrásčí čelo je, že se většina bude muset podřídit podivné
dramaturgii různých brněnských divadel a jejich talent zůstane nadlouho skrytý,
budu držet palce a těším se na Peer Gynta! Pětihvězdičkové představení.
Žádné komentáře:
Okomentovat