Leoš Janáček je pro Brňany srdcová záležitost. Proto lišku
Bystroušku můžeme ulovit nejen na scéně opery, ale od května také v činoherním
podání. Režie se ujal tandem SKUTR, který ve mně po zpracování Snu noci
svatojánské vyvolal velká očekávání. Bohužel, zůstalo to na půli cesty. Jsem
taková rozpačitě zklamaná, řekla bych. Celkově vlastně ani nevím v čem přesně hra spočívala, v dobrém, ale především ve zlém! Co bylo tak špatně!? To, že mně samotné došly nad touto inscenací kritické fráze asi nejlépe vystihuje vyznění hry. Bylo to bez chuti a bez zápachu, nechápu co chtěli básník, dramatik a nebo liška říci...
Přijde mi, jakoby v Mahenově činohře vůbec nepřemýšleli
nad tím, kdo jim do divadla chodí. U každého se automaticky předpokládá znalost
toho, či onoho, což je podle mě základní kámen úrazu. Ano, možná je na ostudu,
že Janáčkovo libreto dobře neznám. Nejsem fanynkou opery, protože jí dostatečně
nerozumím, přijde mi zkostnatělá a nedynamická. Takže jsem šla do divadla s vědomím,
že nějaké Příhody lišky bystroušky Janáček napsal, že vycházel z obrázkového
románu na pokračování a že se jedná vlastně o bajku. Možná je to moje chyba,
ale asi nejsem jediná, kdo takhle do divadla chodí. Právě pro ty, kteří operu
nemají rádi, ale vědí že neznalost se v této kulturní oblasti neomlouvá
mohla být tahle inscenace trhákem. A nebyla!
Zdroj: web NDB, dostupné online: http://www.ndbrno.cz/cinohra/liska-bystrouska?idp=13295 |
Děj byl pomalý, jestli se dá vůbec mluvit o ději, zvraty
děly tak rozvláčně, že vůbec nedokázaly diváka vtáhnout. Když se tak zamýšlím celkově nad průběhem
hry, jak ho uchopit, shrnout napadá mě to nejspíše takto: Když je člověk
mladej, tak je blbej a nerozvážnej. Občas rozvrátí nějaký vztah a často dostane
dost po držce. Jak je starší, usadí se má rodinu a než se stihne rozkoukat je
mrtvej, v případě lišky vycpanej na
podstavci. Smrt v případě lišky Bystroušky byla taková nějaká, že vám jí
nebylo ani líto. Spíš jsem se radovala, že když umřela bude nejspíš brzo konec
i celé inscenace. Jednotlivé alegorické
výstupy zvířat/lidí s určitou charakterovou vlastností postrádaly
souslednost, byly to panoptikální výjevy, více, či spíše méně vtipné, často
zůstávaly úplně nepochopené a vyznívaly do prázdna. Děj tříštily lidové zpěvy,
často s erotickým podtextem. Celé to vlastně bylo trochu o sexu a o
marnosti a to je málo. Chyběla mi hloubka, druhá vrstva. Ona tam asi v Janáčkově
podání někde je, ale byla rozmělněna ve vizuálně hezkém experimentu.
Chválit budu taky, to se nebojte. Zahrané to bylo výborně.
Bystroušku ztvárnila Magdaléna Tkačíková, která byla hlavní i v nešťastné Veselce
a za muže lišáka měla opět muže z Veselky Martina Veselého. Byli dobří, ve
své naivitě mládí, když všichni doufáme, že ten náš vztah neztratí jiskru se mi
opravdu líbili. Pro mě osobně byl výkonem večera Skokánka/Rechtora, kterého
ztvárnil Martin Sláma. SKUTRU se také nedá upřít velký smysl pro budování
pohádkové, snové atmosféry, výborně propojují nejen scénu a herce, ale také
hudbu. Umí udělat scénu, která je řekněme sexy, kopíruje poslední trendy a
masky zvířat pojali velmi lehce, nevázaně a originálně. Všechno na jevišti má
své místo, všechno do konceptu zapadá…
Liška Bystrouška je klasickým příkladem kdy forma zdaleka
přesáhla obsah. Je to hra, která je po vizuální stránce geniální. Bohužel jenom
koukat nevydržíte dvě a půl hodiny. Nové, neotřelé podání světoznámé opery tak
zapadá do lehce podprůměrných počinů, které jednoduše upadnou v zapomnění ještě
než se stihnete v šatně převléct. Celkově vlastně ani nevím v čem přesně hra spočívala, co bylo tak špatně, bylo to bez chuti a bez zápachu, nechápu co chtěli básník, dramatik a nebo liška říci...
P.S.: Možná, že za to může už sám Leoš, pokud je vám tato problematika blízká, rozhodně doporučuji tuto úvahu...
P.S.: Možná, že za to může už sám Leoš, pokud je vám tato problematika blízká, rozhodně doporučuji tuto úvahu...
Žádné komentáře:
Okomentovat