úterý 10. prosince 2013

Sedmá pečeť

Říkala jsem si, že bych předvánočním klipem mohla pro tento rok Thálii na chvíli nechat spát adventním spánkem. A měla jsem to asi raději udělat, pokud si nechcete kazit předvánoční čas jizlivostí, raději ani nečtěte dál. A nebo čtěte a místo Sedmé pečetě vyrazte spíše třeba na Louskáčka!

     Mahenova činohra vsadila po Králově řeči opět na adaptaci filmové předlohy. Bohužel, v Mahence si opět se Sedmou pečetí Ingmara Bergman naložili velké sousto. Existenciální drama plné beznadějného putování by slušelo nějakému modernějšímu a ještě beznadějnějšímu pojetí. Možná i na menší scénu. Pokus o adaptaci věru těžkého filmu vyzněl zase slabě, bez potřebných emocí.

     Ústředním motivem je šachová partie, na které závisí život rytíře v podání Pavla Doucka, neboť ji rozehrál s tím nejvyšším -  se Smrtí (Klára Apolenářová). Sám rytíř řeší hluboké otázky životní poutě, netouží být nesmrtelný, pouze touží po čase pro další poznání. V pobitevním zoufalství znásobeném morovými ranami je jeho víra v Boha značně nalomena a zmítá se v kruhu pochyb o sobě, smyslu života a strachu z konce. V kontrastu k němu je jeho zbrojnoš Jöns (Vratislav Běčák), který není hloupý, ale bere život tak, jak přichází, nad většinou věcí si neláme hlavu a protože už leccos zakusil jen tak se nezalekne. Čistou a prostou rovinu symbolizuje mladý pár s dítětem, tady v podání Jakuba Šafránka a Magdaleny Tkačíkové. Samozřejmě, že kromě manželů nakonec všichni umřou, ale než umřou nadělají kolem toho spoustu cirátů a každý obohatí svět o nějaké to svoje světoborné moudro. A pak tam bylo ještě dalších milion postav, více-méně doplněných spíše proto, že byly ve filmu, ze hry se jejich význam bohužel vytrácí…

     Scéna je tvořená předbazénkem z kostí, což pracovalo velmi dobře, jako něco tam dole, z čeho se šíří morová nákaza…předbazénku kraluje šachový stolek, na který v prvních dvaceti minutách přiletí šachovnice a třískne tak, že mi vyletěla tužka a kapesníky v první řadě z ruky. Na pozadí jeviště se kymácí kyvadlo, které do scény vůbec nezapadá, je opatřeno technicistní červenou blikačkou a připomínalo mi spíše letiště, než čas, bez ustání běžící. Samotný příchod smrti na partičku šachu byl spíše vtipný a já jsem se teda vice lekla, než bála. Smrt sjela v jakési dveřové krabici a vstoupila. Dveře měly dosednout za strašného dunění a úderu asi. Akorát, že milé dveře stály už dávno na jevišti, když se dunění ozvalo, takže hledištěm projelo  zmatení. A kostým Smrti. Nevím, nakolik kostýmní výtvarnice sleduje Star Trek, nevím, jestli za to může sedmička v názvu, ale kostým je dost podobný Sedmé z devíti. Alespoň mně přišla podobnost více než zjevná a samozřejmě nepatřičně směšná. Pro edukativní účely jsem vytvořila malý náhled.

Zdroj: archiv NDB, dostupné online na: http://www.ndbrno.cz/cinohra/sedma-pecet?idp=13218


     Pavel Doucek v roli rytíře působil celkem dobře, vzhledem k tomu, že postava vlastně toho moc nenamluví, většinu času trpí a přemítá, nebo blbě čumí do prázdna se domnívám, že vlastně nebylo moc co zkazit. Zbrojnoš, ten to měl teda horší, písničku, kterou musel odkrákat za dost divných pohybů, to mu teda asi nikdo ze souboru nezáviděl. Trvalo mi sto let, než mi došlo, že figura snažímseconejpomalejizavřítaznovuotevřítdveře je jízda na koni. Vypadalo to dost divně a podle mě by se kůň dal pojmout i nějakou méně směšnou metaforou. Klára Apolenářová v roli smrti ve vesmírném kostýmu pořád výhružně šmidlala rukama a nebo chodila sem a tam jako Voldemort, ale potřebnou bázeň teda dle mého názoru ne a ne vyvolat.

     Jak jsem psala, že jsem se lekla šachovnice, tak stejně jsem se lekla asi ještě čtyřikrát, takže předpokládám, že to byl záměr. A to byla největší potíž, nepodařilo se vybudovat děsivou a neutěšenou atmosféru, kterou má film a kterou vytváří právě za pomocí kontrastu k hezkému všednímu životu. Divadelníci se zuby nehty drželi velkého filmového pojetí a nepřipustili si, že by bylo potřeba zvýraznit více psychologickou, než obrazovou stránku filmu. Mluvit na divadle jazykem filmu se povětšinou totiž nevyplácí.


     Sedmá pečeť na jevišti Mahenovy činohry není ani zdaleka rozborem lidského putování, spíše nezdařeným remakem filmu s velkým divadelním potenciálem.Tři hvězdičky k hodnocení…

Žádné komentáře:

Okomentovat