pátek 10. ledna 2014

POZOR TECHNICKÁ aneb Vánoční koncert Brněnské filharmonie v Besedním domě

K Vánocům patří nejen divadlo, ale také koncerty a koledy. A k Povánocům zkouškové období, kdy doháním, co se dá a proto si můžete jen tak cvičně přečíst mou recenzi na hudební koncert. Musím říct, že jsem si při psaní připadala jak dítě v máminých lodičkách...

Mimořádné koncerty
Vánoční koncert
Besední dům - 15I12I2013 - 19:30
recenze

Předvánoční čas se vyznačuje obávaným shonem, ale také rostoucím počtem koncertů, které nám toto období, mnohdy vyvolávající ambivalentní pocity, mohou zpříjemnit. Česká mše vánoční Jana Jakuba Ryby není zdaleka jen záležitostí znalců a příznivců barokní hudby a katolické mše. Toto dílo je symbolem Vánoc pro většinu Čechů a proto večer v Besedním domě rozhodně nebyl jediný, kdy se rozeznělo slavné zvolání Hej Mistře, vstaň bystře!
Koncert, který se konal 15. prosince,  byl zařazen v rámci programu Mimořádné koncerty Brněnské filharmonie. Večer byl rozdělen na dvě části. Instrumentálně obě doprovázela právě Filharmonie Brno. V první části jsme vyslechli cyklus Chvalmež boha zpívajíce, který zpracoval Martin Jakubíček. Sbírku Slavíček rajský, z roku 1719, rozepsal tento skladatel a hráč na cembalo a varhany dle dobových zvyklostí. Byli jsme tedy svědky přerodu povětšinou dvouhlasých melodií ve sborem zpívané písně. Jak jsem již avizovala výše, jednalo se o vánočně laděný koncert vyslechli jsme celkem sedm koled a vánočních písní mezi nimi notoricky známé Adeste fideles, pro mne v zajímavém, dvojjazyčném zpracování. Interprety nebyl samozřejmě jen sbor. Sólisty, kteří se jednotlivých oslav narození Krista ujali byli Hana Škarková – soprán, Marie Vrbová – alt, Petr Levíček  - tenor a Jan Šťáva – bas. Martin Jakubíček doprovodil sólisty, sbor Kantilénu a Brněnskou filharmonii na varhany. Dirigenty byli Petr Fiala – Český filharmonický sbor Brno a Jakub Klecker – Kantiléna a Brněnská filharmonie.
Druhá část již zcela patřila České mši vánoční, dříve zmiňovaným sólistům, Brněnské Filharmonii a Českému Filharmonickému sboru Brno. Původně latinskou mši, kteréž libreto v češtině mapuje příběh zvěstování , jsme vyslechli v poměrně konzervativním podání sólistů, prokládaným vstupy smíšeného sboru. Celkovému hudebnímu zpracování téměř není co vytknout. Domnívám se ovšem, vzhledem k délce koncertu (přibližně jedna hodina), že mohly být skladby uvozeny alespoň pár slovy. Nejsem příznivce nějakých dlouhých proslovů a vřelých přání do nového roku, ale při rychlosti střídání skladeb jsem se při zaposlouchání ztrácela. Sledovat koncert s prstem zabořeným do programu mi narušuje umělecký zážitek více, než občasná věta uvaděče.
Brněnská filharmonie se nepouštěla do žádných předvánočních experimentů. Pro posluchače připravila konzervativní pásmo s adventním laděním. Všechny skladby byly zpracovány precizně a zaranžovány klasicky. Dnešní večer se nekonalo žádné překvapení, muzikanti dokonce neposkytli ani přídavek. Domnívám se ovšem, že na Besední dům se snesla příjemná, pro všechny posluchače stravitelná a pochopitelná předvánoční atmosféra.

Žádné komentáře:

Okomentovat