Pro mě byl dnešní večer opravu výjimečný. Po sto letech jsem
si totiž musela koupit lístky za plnou cenu v předprodeji. Divadlo totiž hlásí
Ostře sledované vlaky beznadějně vyprodané. A hádejte proč? Protože je to
opravdu dobré!
Možná se některým zdá, že se režisér Ivo Krobot v interpretaci
Hrabala opakuje. Já říkám, že on dokáže z tohoto českého pokladu vytěžit
úplně nejvíc. Psala jsem to už u Kabaretu Hrabal a musím to napsat znovu. Tento
režisér se vyznačuje zřetelným rukopisem v práci z mizanscénou, s ustavováním
celkové atmosféry příběhu. Viděli jsme
citlivě použitou company, která zde nebyla proto, aby nás vzbudila, ale měla smysl.
Místy dotvářela sladké snění, místy připomínala palčivou přítomnost zákeřné války.
Ale není to jen režisér, který dnešní večer v Mahence učinil
nezapomenutelným. Musím rozhodně vyzdvihnout Michala Daleckého v roli naivního
Hrmy. Zatím jsem ho znala jenom z kusů jako je Jules a Jim anebo z účinkování
v divadle DNO. Všechny tyhle počiny jsou šílenou směsicí humoru. Těšila
jsem se tedy na vážnou, dramatickou roli a musím říct, že Hrma se mu povedl.
Mnohdy mívám problém s tím, že Hrma se jeví jako hlupák. Přitom on podle
mě není vůbec blb. Je smutný psychopat, naivní mladíček, ale ve své naivitě je
strašně odvážný a čestný, což přesně podle mě Dalecký do role vložil. Málo kdy
se mi stává, že bych měla pocit, že se herec do role vžil natolik, že mě
popadne strach. V tomto případě se to stalo a měla jsem štěstí, že jsem
seděla v lóži a mohla v klidu zírat s otevřenou hubou.
Vizuální stránka byla díky bohu normální. Žádné experimenty
ani kostýmové ani kulisové. Ani si to neumím představit, ale určitě by to šlo
nějak zprasit. Jediné, co se mi nějak nepozdávalo, byly vzadu projezdivší vlaky
na plátně. Nejspíš to byla chyba animace, ale působily trochu jako namatlané v malování.
Myslím, že když byla hra tak vyšperkovaná, nebylo by špatné zapracovat na
realističtějším záznamu.
Krobotovou význačnou linkou je také hudební složka, ve které
kombinuje záznam s živým hudebníkem na jevišti. V tomto případě to
byl stejný klavírista, který účinkuje i ve studiu Marta. Nic by podle mě nepodtrhlo
hubování Přednosty nad zkažeností světa lépe. Pocit, že žehráme proti celému světu, který nás
neposlouchá, vlastně se nám vysmívá.
A dvě věci v tomto pojetí Ostře sledovaných vlaků bych
chtěla ocenit zvlášť. Zaprvé jsem nemusel být svědkem Hrmova přeťatí žil (při
monologu o něm jsem si zacpala uši, nedělá mi to dobře). V tomto případě
bylo moc dobře vidět, že věci, které zůstanou neukázány a jsou jen naznačeny
působí mnohdy mnohem úderněji. Druhým momentem byla smrt Hrmy. Skončil viset na
kandelábru v podobné pozici jako ukřižovaný Ježíš. Nemyslím si, že to byla
náhoda. Přišlo mi to jako velmi silný symbolický motiv, možná větší, než
konečná Hrmova nahota.
Ivo Krobot zkrátka velmi dobře chápe Hrabalovu poetiku.
Stejně jako sám autor výborně střídá bezstarostné komické události s hořkostí
věcí fatálních.
Ostře sledované vlaky jsou podle mě přesně ta hra, která na
prkna jakéhokoli národního divadla patří. Nejen proto, že se jedná o povinnou
četbu a dvě a půl hodiny v divadle může některé pubertální čtenářské
ignoranty bolet míň, než číst knihu, nebo se dívat na film. Mahenova činohra v tomto
případě trefila zlaté prase a doufám, že v této krasojízdě míní
pokračovat. Národních autorů máme mnoho a určitě si někteří z nich taky
zaslouží takto kvalitní zpracování. Jsem potěšena. Pětihvězdičková záležitost.
Žádné komentáře:
Okomentovat