Ajajajajaj, nechala jsem se zlákat předchozím představením
studia Marta a šla jsem na zbrusu novou inscenaci Zpověď hochštaplera Felixe
Krulla s velkými očekáváními, nebyla naplněna. Ani zdaleka.
Ale, začněme od začátku, proč jsem tak natěšená do divadla
šla. Na webu studio Marta avizovalo hochštaplerskou hlavní roli v podání Zbyška Humpolce. Zaradovala
jsem se, protože nikdo z absolventského ročníku JAMU nemá takové charisma.
Charisma sňatkového podvodníka, který si ledaskoho získá. Jeho osobnost však
zůstala nevyužitá ba skoro se v záplavě monologu a překotného střídání
scény rozmazala do prázdna.
Překlad Martina Sládečka byl výborný, ale spíše pro čtení.
Nebyl ani tak náročný pro herce jako pro diváka. V řinoucím se monologu
Felixe Krulla jsem se ztrácela místy tak hluboko, že jsem si nebyla jistá, kdo
je hodný a kdo je zlý. Čehož možná chtěl Krull dosáhnout, dle mého názoru však
šlo o nežádoucí efekt. Střídání scény pro mě však nebylo tak děsivé jako
celkové střídání výrazových prostředků. Nebyla to jednotná inscenace, která by
nějakým přesně určeným postupem spěla k celistvosti. (Tohle je přesně ta
věta u které bych se zblila i já.) Takže jinak. Když volím vypravěče, chci aby
mluvil celou dobu, když užívám zcizovacího efektu využiju ho několikrát, když
stylizuju, tak stylizuju a nepoužívám pak detaily. Kupříkladu převázaná kuna
podle mě slouží spíše jako pobavení herců a jejich fanoušků na facebooku, než
samotné inscenaci.
Scénu a kostýmy má na svědomí jedna a tatáž osoba a to teda
jako vůbec nechápu. Výborná scéna, minimalistická, moderní, dostatečně
ilustrativní i proměnlivá. A kostýmy sprasené, že mě bere vztek. Nevěděla jsem,
čí jsem. Já vím, že tohle je nízkonákladové studio a tak nemůžu čekat nic
mimořádného. Ale doprčic. Udělám plexi scénu a jeden je biedermeyer, druhý je
ve stříbrném saku, samotný Krull jakoby utekl z nějaké z četných brněnských
hipsterských kaváren. (Tohle ale musím pochválit, protože z místních hipsterů
ta navoněná bída taky kape.) Já si to asi představuju jak Hurvínek válku, ale
pokud chci vytvořit nějakou atmosféru, musím se snažit ochotnické divadlo co nejvíce
popřít jednotlivé prvky musí mít souhru, nápad, který se celou hrou proplete. (Případně
kritiky kritičky bych chtěla upozornit, že nejsem povinná být výtvarnice, abych
mohla vyjádřit pocity, které byly v divákovi vyvolány.)
Další průser bylo zvučení. Někdy byla hudba schválně asi
nahlas. Ale většinou to trhalo uši a myslím, že paní vedle mě se nevrtěla zrovna z toho, že to byla rajská hudba.
Divím se, že taky kvůli přetopenému vzduchu někdo pod náporem decibelů
neomdlel.
Na můj vkus to nebylo ani dost vtipné, ale ani dost absurdní
a brutální, aby inscenace měla ten správný říz. Čekala jsem, že z pana Humpolce
vyždímají jeho charisma do poslední kapky a byla jsem spíše svědkem mnohdy
drmolivých výstupů, které nedávaly smysl. Některé scény byly příliš dlouhé a
hluché, často se vsazovalo na ženskou erotiku, kterou já neocením, takže
bohužel.
Inscenace se možná trochu pokoušela o Felliniho opulentnost,
ale zůstali jsme u Krtečka a Vánoc. Rozpačité pojetí něčeho, čím si nejsem
jistá, co bylo. Okouzlujícího příběhu
hajzlíka, kterému by každý odpustil byl spíše slátanina slizounka, který byl
spíše k pláči, než řevu lva salónů.
Je mi to moc líto a možná přijdu i o některé fanoušky. Nerada
kritizuju něco, co bylo určitě děláno s nejlepším úmyslem a stálo hodně
sil. Tohle panoptikum ale asi nebude inscenací, kterou studio Marta udělá díru
do světa. Tak jako to určitě bude s Kabaretem Hrabal. Es ut mir leid,
Felix.
Žádné komentáře:
Okomentovat