Adaptace oskarových filmů nejsou v brněnských divadlech
příliš obvyklé (doufám, že tohle MDB vezme jako hozenou rukavici a zkusí rovnou
Avatar). Mahenova činohra připravila jako jednu z největších premiér
sezóny Královu řeč. Za největší ji považuji kvůli největšímu banneru na budově
divadla, který byl navíc barevný. Když mají Ladislava Freje, přece nestačí temperky a kus
prostěradla!
Frej
ale nebyl jediným jménem, které mohlo žrouty osobností upoutat, režie se totiž
ujal Martin Stropnický. Zatím jsem neměla tu čest vidět nic zpod jeho taktovky,
takže jsem šla bez očekávání, ale chválil brněnské kafe, čímž si u mě udělal
plusový bodík dopředu.
A pokud
Národní divadlo Brno láká na jména Frej a Stropnický, rozhodně se nemusí bát
použít jako tahák i Martina Slámu. Zhostil se role následníka trůnu…. A nechápu
to. Jeho výkon byl prostě dokonalý. Koktal POŘÁD. Lezl tím divákům tak na
nervy, že jsme byli úplně ponořeni do natlakované nálady jeho otce i jsme měli
chuť se mu posmívat jako David Kaloč v roli jeho bratra Davida (HAHA),
který se trůnu vzdal kvůli manželství s Wallis Simpson (já furt nevím,
jestli přechyluju, nebo ne). Ladislav Frej rozhodně také nezklamal. Svou roli
hrál výborně, akorát já se nemůžu zbavit jeho dabingového hlasu, pořád čekám,
kdy se bude řešit něco v Midsomeru. Domnívám se, že jej i diváci vnímají
jako osobnost české kultury, proto byl jeho výkon v roli logopeda
věrnější, přirozenější.
Zdroj archiv NDB: http://www.ndbrno.cz/cinohra/kralova-rec?idp=12660 |
Scénografie Mahenovy činohry je
často sporná. Já jsem zastánce toho, že experimenty patří do Reduty a národní
divadlo by mělo jít cestou zaručeného zpracování. (Třeba změním názor po Lišce
Bystroušce, která se dostala do rukou tandemu SKUTR). Často se mi stalo, že
zajímavý kus, byl zpracován tak nějak nepochopitelně, tam, kde měl vynikat
herecký talent lítaly balónky, zvratky a svítily slova SHIT (ano mluvím o
Ideálním manželovi). Takže jsem se trochu obávala, odkud přiletí nenadálý dědic
anglického trůnu. Bohudík zbytečně. Scéna byla konzervativní, dostatečně ilustrativní
a celkově mě dost bavila (k balzovým letadýlkům má vztah asi každý, kdo má
doma bratra aeromatlu). Zvlášť, když se
asi v půlce zaseklo projekční plátno, které vyjíždělo nahoru a dolů. Nevím
proč, ale tyhle chyby mám na divadle ráda, připomínají mi, že se to všechno
děje tady a teď, čehož v dnešní době není moc. Obešli jsme se bez
přílišných točen, které podle mě patří do Krumlova a jinak většinou dost odvádí
pozornost.
Na kostýmech divadlo nešetřilo,
kostymérky se držely historických předloh a konzervativní anglické módy.
Jediný, malý háček byla Wallis SimpsonOVÁ (zvláštní, přechýlení a úchylný k sobě
mají tak blízko). Nevím, jestli ten, kdo
projde po jevišti jednou tak se do něj neinvestuje, ale její zrzavá paruka
z ní udělala zápalku a pokud vím, nebyla ani šantánovou tanečnicí, jak
vypadaly její šaty. Dobře, tohle vytýkám jenom proto, aby to nebylo jenom
rozjuchané a protože nám ve škole říkali, že kritika má obsahovat jak klady,
tak zápory.
Nevím, jaký bych měla na tuhle hru názor,
kdybych příběh neznala v podání Colina Firtha ve stejnojmenném filmu
z roku 2010. Nevím, jestli za to mohl Stropnický, nebo Frej. Rozhodně za
to ale mohl Sláma. Jeho výkon byl pro tuto biografickou hru stěžejní a
dokonalý. Národní divadlo Brno zvolilo hru, která sem podle mě patří, bez
ohledu na národní příslušnost hlavní postavy.
B-b-běžtttte dodododo didivavadla!!!!!!!
Žádné komentáře:
Okomentovat