neděle 28. července 2013

Sen noci svatojánské

Už když jsem viděla fotky z představení, tak jsem věděla, že tady jde o hodně. Avantgardní scéna, velmi netradiční pojetí kostýmů a výborné obsazení dali tušit, že buď se bude jednat o kopu hnoje, nebo o neopakovatelný zážitek.Nekonvenční režisérský tandem SKUTR se po Lišce Bystroušce skrze Shakespearovské slavnosti vrací na místo činu. Brno ovládl Sen noci svatojánské.

   V hlavních dvojrolích vystupovali Vanda Hybnerová jako Hippolyta a Titanie ,David Prachař  coby Theseus a Oberon a Csongor Kassai jako Puk a Egeus . Byli ovšem jen špičkou geniálního ledovce, který se rozhodl nás utopit ve vlastním smíchu. Milenecké dvojice ztvárnili Zuzana Ščerbová a Martin Písařík (Hermie a Lysandr) a Petr Vančura s Lucií Schneiderovou jako Demetrius a Helena, obě herečky v této alternaci jsou členkami Národního divadla Brno (také hrají v Lišce Bystroušce). Srdcovou záležitostí pro mě byl ale právě Puk, který v podání Csongora Kassaie působil opravdu jako z jiného světa. Popleteného skřeta nehrál, on ho žil, chvíli jsem měla pocit, že nás opravdu všechny ohodí kouzelnou trestí z lavoru.

Původní text v překladu Martina Hilského byl okořeněn řadou velmi nepředpokládaných vtipů. Dočkal se každý. K vidění byl klasický lechtivý humor, ale také slovní přestřelky, ale hlavně totálně šílené převlekové nápady, vtipy, které dle mého názoru vznikají procesuálně /rozumějte za pochodu/. Vanda Hybnerová se také postarala o příjemný šanson čímž se dostávám k hudební složce, která se týkala hlavně elfů, kteří, byť neměli špičatá ouška, působili přízračně a jejich taneční čísla nás vtahovala do spletitých hvozdů. Tanečníci ovšem nebyli jenom nastajlované krasotinky, baletně a artisticky byli výborní. Klavírní mezihry zastal Václav Kopta a myslím, že roli Radka Převrátila ze Sněženek a machrů může definitivně převálcovat klavírní talent.
Zdroj: http://www.shakespearebrno.cz © AGENTURA SCHOK | foto: Viktor Kronbauer


Už dlouho jsem nezažila představení, ve kterém by tak dobře pracovalo propojení scény, kostýmů, dialogu a hereckých výkonů. Scéna byla moderně minimalistická, většina herců měla obuté kožené oxfordky, oblečené dobře padnoucí saka, blonďatá tupé a ani fialová paruka Titanie nepůsobila nepatřičně. Pohádkový les nemusí nutně obsahovat pařezy a poletující světlušky, ale rokokovou sedačku, muchomůrky a fialové světlo.

Kapitolou samou pro sebe bylo trio Václav Kopta, Josef Polášek a Marek Daniel, kteří ztvárnili role tří dělníků a ochotnických herců, kteří u příležitosti Theseovy a Hippolytiny svatby chystají tragédii. Polášek je dobrý mim, Kopta dobrý hudebník a Daniel celkově skvělý herec, který navíc umí moonwalk (to se nedá popsat, to se musí vidět). Jestli existuje zhmotnění pěsti na oko, byla to tahle šílená, ale o to horlivější partička.


Umělci z Prahy prostě předvedli gejzír vybroušeného herectví, SKUTR cit pro režii a šťastnou ruku při výběru kostymérů a scénografů. Vždycky, když jdu na Shakespeara nahlas prohlašuji, že Shakespeare se přeceňuje. Letní shakespearovské slavnosti mě ale vlastně nikdy nezklamaly, Shakespeare má vždy něco do sebe a když je dobře řemeslně zpracován, rozhodně se jedná o událost sezóny, jak tomu bylo i v tomto případě. Tož hurá do Brna, do Ostravy, kurde a nebo do Prahy, viď?!  Pět hvězd a tečka.

Žádné komentáře:

Okomentovat