neděle 6. října 2013

A pak už tam nezbyl ani jeden aneb DESET MALÝCH ČERNOUŠKŮ

Psát o detektivce je hrozně těžký úkol, zvláště, když teď vím o deseti způsobech jak byste mě mohli za neuvážený spoiler zabít. Mahenova činohra je pro mě strašně nestálá scéna. Často se zcela nepochopitelně pouští do experimentů s klasikou, což nechápu, protože na experimenty má Redutu. A pak už tam nezbyl ani jeden aneb DESET MALÝCH ČERNOUŠKŮ Agathy Christie se ovšem bez úletů obešel, ono deset mrtvol jednomu celkem k šokování postačí.

     Scéna milovníka Vily Tugendhat a celkově funkcionalismu potěší, vytváří perfektní atmosféru a napomáhá vytvořit bezčasé prostředí, takže vám sedí i mobilní telefon i generál z války, prostě nevnímáte, že se obé vylučuje. Kostýmově jsme se také drželi při zdi ve smyslu starou pannu si představím s mašlí pod krkem, tož má mašli pod krkem. (Taky jsem dnes měla, narvala jsem ji v přestávce na záchodě do kabelky.)
Dominuje deset masek, svítících masek, hnusných strašidelných masek…čímž se dostáváme k jádru věci. 

     V této hře byla výborně vystavěna atmosféra. Režisér spolu s herci pomalu vytvářel psychologické dusno. Nevěděli jsme, jestli sledovat scénu, nebo pomalu se zhasínající ksichty. Každý charakter měl své vlastnosti povytáhnuté trochu do absurdity, což přidávalo na strašidelnosti. Teď bych tu chtěla napsat o herci/herečce, který/á  byl/a vrahem a proč s obsazením souhlasím anebo ne, ALE NEMŮŽU!!! Až to uvidíte, tak tuhle narážku pochopíte. Bohužel jsem byla spokojená do posledních dvou minut, celou hru jsem sice měla možnost vidět i v Olomouci (jako rande), ale naštěstí jsem si zápletku nepamatovala (období zamilovanosti kritičkám nesvědčí). Brněnská zápletka je jiná, takže pokud jste to četli, nebo viděli a máte pocit, že vám hra nic nemůže dát, určitě budete zaskočeni, protože to jsme byli všichni a nevím, jestli k všeobecné spokojenosti. Ale pokud se rádi bojíte a hlavně lekáte, těšte se na pár opravdu vypečených momentů. Já teda dnes spím s rozsvícenou lampičkou a na mobilu mám naťukanou maminku.


Zdroj: web NDB, dostupné online na: http://www.ndbrno.cz/cinohra/a-pak-uz-tam-nezbyl-ani-jeden-aneb-deset-malych-cernousku?idp=13042

     Pokud mám vyzdvihnout nějaké výkony, rozhodně to budou Zuzana Ščerbová jako paní Rogersová a Lucie Schneiderová jako sekretářka Vera Claythornová. Svými hysterickými záchvaty měly málem na svědomí i životy některých v hledišti. Jsou to talenty, které bychom si měli co nejvíc v Brně užít, protože je tu podle mě už dlouho neuvidíme.

     A aby to byla ryzí kritika musím si nakonec ještě trošíííčku zahanět. Nevím, čí je to chyba, ale v Mahence mám občas velké problémy rozumět hercům a celé divadlo nepředstavitelně skřípe. Ano divák je zmetek neposlušnej a během představení se vrtí. Když zkombinujete skřípot a hluché místo v jevišti, unikne vám strašně důležitá část říkanky a to ta, jak zdechnul čtvrtej černoušek. Na JAMU by mohli mít nový předmět, jak se vyhnout začarovanému místu na jevištích NDB.

     Dnes jsem odcházela z Národního divadla spokojená, nebylo to na pět hvězd, hlavně proto, že jsem se třikrát málem počůrala a jednou jsem si jistá infarktem. Pokud chcete vidět dobře zpracovanou klasickou detektivku, určitě Mahenovu činohru navštivte, ale děti nechte doma, střílí se tam a mluví se sprostě!


     Ufff….snad jsem neprozradila nějakej spoiler…pokud ano a chcete mě zabít, prosila bych černouška č. 7.

Žádné komentáře:

Okomentovat